دانشگاه پیام نور ماموریت تحقق عدالت آموزشی و توسعه آموزش عالی در اقصی نقاط کشور را به خوبی محقق نموده است.
دکتر محدثی زرندی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه با اعلام این خبر افزود: گسترش شعب این دانشگاه در سراسر کشور از سال 1384 بر اساس سیاستهای وقت وزارت علوم و در راستای تحقق عدالت آموزشی صورت گرفته است. به عبارت دیگر، دانشگاه پیام نور به عنوان یک دانشگاه باز علاوه بر حرکت در مسیر گسترش کیفیت آموزش های نوین و الکترونیکی، ماموریتی را که سیاستگذاران آموزش عالی بر عهده آن گذاشته بودند به خوبی محقق نموده است.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه پیام نور افزود: در مقایسه با دانشگاههای باز مطرح در جهان، مانند دانشگاههای انگلستان و استرالیا، دانشگاه پیام نور دارای تعداد شعب بیشتری است، اما این تفاوت ناشی از شرایط جغرافیایی و جمعیتی ایران و همچنین ماموریت دانشگاه برای ارائه آموزش عالی در اقصی نقاط کشور بوده است و مقایسه دانشگاه پیام نور با این نوع دانشگاهها در زمانی که مأموریت یکسانی هم نداشته اند نتایج راهگشایی نخواهد داد. وی با اشاره به شعار این دانشگاه مبنی بر « آموزش برای همه، همه جا و همه وقت » گفت: دانشگاه موظف است بستر آموزش را در دسترس همه قرار دهد، حتی در مناطق محروم که دسترسی به اینترنت و فناوری های پیشرفته در آن محدود است. بدیهی است دانشگاه بایستی در افق آینده خود توانمندی های خود را در حوزه های مختلف برای رسیدن به ایده آلهای یک دانشگاه باز افزایش و توسعه دهد.
دکتر محدثی زرندی با توجه به اهمیت نحوه برگزاری امتحانات هماهنگ در دانشگاه پیام نور تصریح کرد: یکی از نقاط قوت دانشگاه پیام نور که به آن توجه کافی نشده است، برگزاری امتحانات هماهنگ و استاندارد در سراسر کشور است و این امر باعث می شود که دانشجویان این دانشگاه در هر نقطه ای از کشور که باشند، از سطح کیفی یکسانی برای ارزیابی کیفیت تحصیل خود برخوردار شده به نوعی کیفیت مدرک تحصیلی این دانشگاه بالا و در همه جای کشور از استاندارد واحدی پیروی می کند.
وی در ادامه به بیان ضرورت های موجود در دانشگاه اشاره کرد و گفت: یکی از ضرورت های جدی دانشگاه توسعه زیرساختهای تکنولوژی و فناوری است تا بتواند از روشهای نوین آموزش به جای حضور فیزیکی در مراکز و واحدهای سراسر کشور استفاده نماید.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تصریح کرد: خوشبختانه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در دولت چهاردهم با حمایت همه جانبه از تقویت و توسعه کیفی و تأکید بر استقلال دانشگاه پیام نور در مأموریت گرایی و ارتقاء کیفی سازی خود، بستر را برای اجرای مأموریت های منحصر به فرد دانشگاه پیام نور فراهم نموده است.
دکتر محدثی زرندی با بیان ضرورت توجه به تفاوتهای ارزیابی اساتید در دانشگاه اذعان کرد: متاسفانه یکی دیگر از مواردی که در مقایسه دانشگاهها با یکدیگر نادیده گرفته می شود لزوم تفاوت در روشهای ارزیابی اساتید در دانشگاههای مختلف است. از این رو لازم است در آئین نامه های مختلف از جمله ارتقاء و تبدیل وضعیت اساتید، بازنگری مأموریت دانشگاهها در آن لحاظ شود تا زمینه استفاده از ظرفیت اساتید در تحقق این مأموریت ها فراهم شود.