چشم‌پوشی از دستورات نوار دستور
پرش به محتوای اصلی
داشنگاه پیام نور
 

سوالات متداول دانشجويان در حوزه مالي ،شهريه و وام دانشجویی

​​​​​

دانشگاه پیام‌نور، دانشگاهی است با هویت ایرانی - اسلامی که برای ایفای نقش و مسئولیت خود در جهت تحکیم جایگاه علمی و پژوهشی در میان دانشگاه‌های باز و آموزش از راه دور دنیا به گسترش رشد و تعالی تقوی و فضائل انسانی، ارتقاء علمی و پژوهشی، تعمیق جنبش نرم افزاری، امید بخشیدن و گسترش دامنه دانش، یادگیری در همه جا، همه وقت و برای همه در محیطی ایمن و مبتنی بر عدالت در راستای سیاست‌های کلان جمهوری اسلامی ایران در سطح ملّی و جهانی اهتمام می‌ورزد..(ادامه)...


آدرس: یزد- بلوار دانشجو- دانشگاه پیام نور استان یزد

کدپستی 8913984334

تلفن تماس:3-38250721-035

دورنگار: 38253221-035



آدرس پست الکترونیکی:
​yazd@pnu.ac.ir
آدرس اینستاگرام:​
pnuyazdostan







چهارشنبه 1400/8/26
سوالات متداول دانشجويان در حوزه مالي ،شهريه و وام دانشجویی

1-آيا شهريه 1400 نسبت به سال گذشته افزايش داشته است؟شهريه دانشگاه پيام نور نسبت به سال گذشته 15% افزايش داشته است.و مبلغ شهريه ثابت براي دانشجويان مقطع كارشناسي   3000000 ريال و مقطع ارشد 14950000 ريال مي باشد.

2-آيا دانشجوياني كه انتخاب واحد داشته اند و لي در كلاس و امتحان شركت ننموده اند ملزم به پرداخت شهريه مي باشند؟

دانشجوياني كه انتخاب واحد نموده اند اعم از اينكه در كلاس و امتحان شركت نداشته باشند ملزم به پرداخت شهريه مي باشند.

3-مرخصي بدون شهريه به چه دانشجوياني تعلق مي گيرد؟براساس آيين نامه آموزشي مرخصي بدون احتساب در سنوات و بدون پرداخت شهريه فقط به دانشجويان خانم در دوران زايمان  طي دو نيمسال تعلق مي گيرد.

4-آيا براي خانواده شهدا و جانبازان در دانشگاه پيام نور تخفيفاتي براي شهريه در نظر گرفته شده است؟بله دانشجويان بنياد شهيد(همسر و فرزند شهيد،همسر و فرزند آزاده،و جانيازان بالاي 25% همسر و فرزند )شامل اين تخفيفات مي باشند.دانشجويان مذكور ابتدا با اخذ نامه تعهد از بنياد شهيدو تحويل به مركز و بعد تكميل  اطلاعات در قسمت دانشجويان شاهد و ايثارگر سيستم گلستان ميتوانند از تخفيف شهريه 100% استنفاده نمايند.

 

5-تخفيف شهريه دانشجويان شاهد و ايثارگرچگونه مي باشد؟براي دانشجويان كارشناسي 10 ترم و براي دانشجويان ارشد4 ترم مي باشدو تخفيف شامل شهريه معادلسازي و دانشپذيري ومرخصي و خدمات دانشجويي و ترم مشروطي تعلق نمي گيرد وخود دانشجو بايد هزينه را پرداخت نمايد.

6-شهريه دروس معرفي با استاد چگونه احتساب مي شود؟تك درس شهريه ثابت و متغير 50% مي باشد.و درصورت بيشتر ازيك درس شهريه ثابت كامل و شهريه متغير 50% مي باشد.

7-روش پرداخت شهريه در دانشگاه پيام نور به چه صورت مي باشد؟ پرداخت شهريه به دو صورت انجام ميشود1-از طريق پرداخت الكترونيكي در سيستم گلستان قسمت آموزش - شهريه - پرداخت الكترونيكي شهريه و انتخاب درگاه بانكي وبعد از واردكردن اطلاعات پرداخت صورت مي گيرد2- بعد از ورود به گلستان از مسير:آموزش-گزارش هاي آموزش-شهريه-ليست هاو آمارها-گزارش163فرم واريزوجوه دانشگاه پيام نوربعد از اخذ گزارش به صورت غير حضوري از طريق خودپرداز بانك صادرات قابل پرداخت مي باشد.

وام دانشجویی

الف: سوالات مربوط به دانشجویان متقاضی وام – در پورتال دانشجویی:

1-         نحوه ورود به پورتال دانشجویی چگونه است ؟

پاسخ: صرفاً با استفاده از مرورگر اینترنت اکسپلورر و فایرفاکس از طریق رایانه می توانید وارد پورتال دانشجویی به آدرس  bp.swf.ir شوید.

​2-         در هنگام ثبت نام دانشجو، نام دانشگاه یا رشته، گزینه مورد نظر ثبت نمی شود . لطفا راهنمایی فرمایید؟

پاسخ: باید از طریق مرورگر اینترنت اکسپلورر در بخش tools گزینه compatibility view settings را انتخاب نموده و سایت صندوق به آدرس swf.ir را اضافه نمایند .

3-         هنگام ثبت نام دانشجو در پورتال پیغام اشکال در بازیابی اطلاعات، عدم همخوانی مرکز آموزشی، یا ثبت وام برای دانشجویان در حال تحصیل امکان پذیر است می دهد. جهت رفع خطا چه باید کرد ؟

پاسخ: اشکال در بازیابی اطلاعات و عدم همخوانی یعنی اطلاعات آموزشی دانشجو از سامانه آموزشی به سامانه وزارت علوم ارسال نگردیده و در آن دانشگاه، مقطع و دوره شناسایی نشده است. لذا پس از اطمینان از به روز رسانی اطلاعات توسط آموزش دانشگاه، کارشناس اداره رفاه دانشگاه می بایست جهت هماهنگی و به روز رسانی در سامانه وزارت علوم هماهنگی های لازم را انجام دهد .

4-         پیغام "عدم همخوانی" ناشی از وجود چه مشکلاتی می باشد؟

پاسخ: این مشکل توسط آموزش دانشگاه محل تحصیل از طریق ارسال کد ملی و اطلاعات تحصیلی دانشجو به سامانه GSB و بروزرسانی اطلاعات برطرف می گردد و مربوط به صندوق رفاه دانشجویان نمی باشد .

5-         دانشجو برای ثبت نام در پورتال با پیغام عدم همخوانی شماره تلفن همراه با مشخصات دانشجو مواجه میگردد.مشکل چیست ؟

پاسخ: با توجه به فعال سازی وب سرویس شاهکار در خصوص امکان احراز مالکیت شماره همراه متقاضیان وام صندوق، اگر شماره به نام دانشجو نباشد میبایست به یکی از دفاتر همراه اول، ایرانسل یا رایتل مراجعه و نسبت به ثبت نام قطعی شماره همراه به نام دانشجو اقدام نماید و سپس شماره همراه دانشجو در سیستم اتوماسیون جامع صندوق ثبت گردد. لازم به ذکر است دسترسی ارسال پیامک های تبلیغاتی جهت ارسال پیامک کد صحت سنجی نباید مسدود و یا بسته باشد .

6-         در هنگام ثبت وام در پورتال دانشجویی با پیغام خطای نداشتن شماره حساب مواجه می شویم ؟

پاسخ: در صورت نداشتن شماره حساب در پرونده دانشجویی، دانشجو قبل از ثبت تقاضای وام های تحصیلی، ضروری، مسکن و ویژه دکتری می بایست شماره حساب بانک تجارت به نام خود را برای دانشگاه ارسال نماید. ثبت شماره حساب می بایست توسط کارشناس اداره رفاه دانشگاه صورت پذیرد. لازم به ذکر است در صورت تقاضای وام شهریه نیازی به ارسال شماره حساب دانشجو نمی باشد .

صندوق رفاه دانشجویا ن

7-         در صورت فراموش کردن کلمه عبور چه کار باید کرد ؟

پاسخ الف: در پورتال دانشجویی صندوق بخش ملی و شماره همراه و انتخاب کلمه عبور جدید توسط دانشجو انتخاب و با ثبت کد » کلمه عبور خود را فراموش کرده ام « ، برای دانشجو پیامک می شود .

پاسخ ب: در صورت عدم ارسال کلمه عبور از طریق سیستم به موبایل دانشجو، به روزرسانی باید توسط کارشناس اداره رفاه دانشگاه محل تحصیل از طریق پرونده پورتال دانشجویی صورت پذیرد .

8-         در هنگام ثبت وام در پورتال توسط دانشجو، پیغام ثبت وام برای دانشجویان شاغل امکان پذیر نیست می دهد. لطفا راهنمایی نمایید ؟

پاسخ: مطابق آیین نامه و قانون صندوق رفاه، اعطای وام به جز وام شهریه به دانشجویان شاغل ممنوع می باشد مگر اینکه دانشجو نامه استعلام از بیمه خود مبنی بر عدم اشتغال یا زنان خانه دار یا خویش فرما بودن را تهیه و توسط کارشناس اداره رفاه دانشگاه از طریق درخواست کار، قسمت کنترل مشخصات تحصیلی، در بخش درخواست وضعیت اشتغال ارسال نماید تا توسط کارشناس صندوق مورد بررسی قرار گیرد.

ب: سوالات مربوط به کارشناسان اداره رفاه دانشگاه ها در سامانه جامع صندوق)فاز ( 2

9-         بعد از ثبت نام دانشجو در پورتال، در کدام قسمت سامانه جامع صندوق) فاز 2 ( باید دانشجو را تایید نمود ؟

پاسخ: بعد از ورود به سامانه جامع صندوق )فاز 2 ( در قسمت ثبت اطلاعات، لیست ثبت نام، اطلاعات دانشجو را تایید نمایید تا برای وی پرونده ایجاد گردد .

10-       پس از ثبت درخواست وام توسط دانشجو در پورتال، در کدام قسمت سامانه جامع صندوق )فاز 2 ( باید وام دانشجو را تایید کرد ؟

پاسخ: در سامانه جامع صندو ق )فاز 2 (، در قسمت اطلاعات وام، لیست درخواست وام، نام دانشگاه خود و نوع وام را انتخاب و درخواست دانشجو را تایید نمایید .

11-       چرا شماره حساب دانشجو با اینکه در سیستم ثبت شده پیغام عدم ثبت یا مغایرت با کد ملی می دهد؟

پاسخ: با توجه به اتصال سامانه جامع صندوق )فاز 2 ( با بانک تجارت، در صورت مغایرت مشخصات شناسنامه ای ثبت شده دانشجو در بانک، یا مسدود بودن شماره حساب وی و یا وجود حساب های قدیمی 9 رقمی در سیستم پیغام عدم ثبت نشان میدهد که جهت رفع آن دانشجو باید به بانک مراجعه نماید .

12-       در صورت مغایرت اطلاعات تحصیلی و شناسنامه ای در سامانه جامع صندوق )فا ز 2 ( چه اقدامی باید صورت پذیرد؟

پاسخ: کارشناس اداره رفاه دانشگاه می بایست اطلاعات صحیح دانشجو را همراه با الصاق مستندات آن در پرونده وی در بخش درخواست کار قرار داده و با انتخاب واحد کنترل مشخصات تحصیلی و یا مشخصات هویتی نوع درخواست را ثبت نهایی نماید تا برای کارشناس صندوق ارسال گردد.

13-       دفترخانه و شماره حساب بانک مورد نظر در سامانه جامع صندوق )فاز 2 ( ثبت نگردیده است . لطفا راهنمایی فرمایید ؟

پاسخ: در خصوص دفترخانه باید از طریق درخواست کار نام دفترخانه، حوزه ثبتی، کد دفترخانه، نام سردفتر، آدرس کامل و تلفن را به طور کامل ارسال تا توسط کارشناس صندوق در سیستم ثبت گردد. درخصوص شماره حساب بانک نیز طی نامه ای رسمی شماره حساب، شماره شبا و کد شعبه را از طریق اتوماسیون اداری و یا پست برای صندوق ارسال تا توسط کارشناس صندوق در سیستم ثبت گردد .

14-       دانشجو در سامانه جامع صندوق )فاز 2 ( دارای دو پرونده می باشد. لطفاً راهنمایی بفرمایید؟

پاسخ: باید ابتدا برای اداره بازپرداخت وام جهت درحال تحصیل نمودن هر دو پرونده درخواست کار ارسال گردد و پس از انجام آن برای کارشناس اداره پرداخت وام جهت ادغام پرونده ها، درخواست کار بفرستد .

ج: سایر پرسش های متداول :

15-       بعد از ارسال پیامک مبنی بر تایید وام برای دانشجو ، چه زمانی وام وی پرداخت می گردد؟

پاسخ: بعد از تایید تقاضا و بسته شدن لیست وام توسط دانشگاه، حدودا دو هفته زمان برای پرداخت باید در نظر گرفته شود .ضمنا زمان تایید تقاضا را از کارشناس اداره رفاه دانشگاه پیگیری نمایید .

16-       دانشجو اظهار می دارد که وام به حسابش واریز نشده، لطفاً راهنمایی بفرمایید ؟

پاسخ: ابتدا دانشجو می بایست از زمان تقاضای وام در پورتال دانشجویی تا تاریخ روز، پرینت گردش حساب خود را دریافت و پس از محرز شدن عدم واریز پول به حساب وی در دانشگاه، کارشناس اداره رفاه دانشگاه باید فرم نامه برگشت وام برای صندوق رفاه ارسال نماید .

17-       از چه طریقی می توان متوجه شد که بانک قرض الحسنه مهر ایران، شهریه دانشجویان را واریز کرده است یا خیر ؟

پاسخ:

الف( با کاربری و رمز معاونت وارد سامانه جامع صندوق )فاز 2 ( شده، در قسمت اطلاعات وام، لیست وام مورد نظر را انتخاب و وارد لیست پرداخت می شوید. سپس گزینه اطلاعات لیست در بانک را انتخاب نموده که وضعیت پرداخت یا عدم پرداخت لیست توسط بانک نشان داده می شود .

ب( با دسترسی معاونت دانشجویی وارد سامانه جامع صندوق شده از قسمت گزارشگیری، گزارش عملکرد ، گزینه وام های پرداخت شده را انتخاب نموده که طی آن فایل اکسل دانشجویان و اطلاعات پرداخت در اختیار کارشناسان اداره رفاه قرار خواهد گرفت .

18-       وام دانشجوی مشروط به چه صورت می باشد ؟

پاسخ: مطابق آیین نامه و قوانین صندوق، موضوع مشروطی فقط در خصوص وام تحصیلی اعمال می شود به این صورت که دانشجویی که در یک نیمسال مشروط تحصیلی اعلام شود، در نیمسال بعد مجاز به استفاده از نیمی از مبلغ سقف وام تحصیلی می باشد و چنانچه در دو نیمسال متوالی مشروط شناخته شود، مجاز به استفاده از وام تحصیلی در نیمسال بعد از آن نخواهد بود .

19-       در خصوص اشتغال دانشجویان در زمان دریافت وام توضیح دهید ؟

پاسخ: دانشجو در زمان دریافت وام دانشجویی به کاری که مستلزم دریافت اجرت میباشد، نباید اشتغال داشته باشد .

• دانشجویانی که به صورت رسمی، پیمانی، قراردادی یا اشتغال تمام وقت در دستگاه ها و نهادهای دولتی و غیردولتی شاغل می باشند و مشمول بیمه اجباری مستمر و سنوات شده اند، مشمول دریافت وام از صندوق نمی باشند .

• دانشجویانی که دارای بیمه اختیاری و پاره وقت )غیر مستمر( می باشند، می توانند از وام های صندوق بهره مند گردند. )شامل طلاب حوزه علمیه، افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی )ره( و سازمان بهزیستی کشور، مدرسین حق التدریس، بیمه شدگان تحت عنوان حرف و مشاغل آزاد، خویش فرما و زنان خانه دار( .

• پرداخت وام شهریه به دانشجویان شهریه پرداز شاغل در صورت تایید صندوق بلامانع است.

20-       چه وام هایی به دانشجویان نوبت دوم و شهریه پرداز تعلق می گیرد؟

پاسخ: مطابق آیین نامه و قوانین صندوق فقط وام شهریه مشمول دانشجویان نوبت دوم دانشگاه ه ای دولتی مراکز وابسته -به دستگاه های اجرایی و آموزشکده های فنی حرفه ای و همچنین دانشجویان شهریه پرداز دانشگاه های پیام نور غیردولتی و -غیرانتفاعی جامع علمی کاربر دی و آزاد اسلامی می شود . -

21-       آیا به دانشجوی شاغل، وام شهر یه تعلق میگیرد؟

پاسخ: پرداخت وام شهریه به دانشجویان شهریه پرداز شاغل پس از بهره مندی دانشجویان شهریه پرداز غیر شاغل امکان پذیر است .

22-       آیا به دانشجویان پردیس و الکترونیکی ) مجازی ( وام شهریه تعلق می گیرد ؟

پاسخ: به دانشجویان دوره های پردیس و الکترونیکی )مجا زی( با اعلام درخواست کتبی دانشگاه و موافقت صندوق در صورت وجود اعتبار مازاد از محل اعتبار تخصیصی به دانشگاه پس از بهره مندی متقاضیان واجد شرایط، در اولویت بعدی وام شهریه تعلق می گیرد.

23-       آیا برا ی تمامی وام ها ی ضروری میبایست فاکتور ارائه کرد؟ درخصوص رویدادهای موارد خاص لطفاً راهنمایی بفرمایید .

پاسخ: فقط برای دانشجویان حادثه دیده در سوانح و تصادفات ، مبتلا به بیماری های خاص و پرهزینه یا فوت و بیماری خاص و پر هزینه یکی از اعضاء درجه یک دانشجو می بایست فرم رویداد موارد خاص وام ضروری تکمیل و به همراه فاکتور و اسناد هزینه کرد دانشجو برای صندوق ارسال گردد .

24-       پرداخت وام به دانشجویان ترم اضافه تا چند ترم انجام می شود؟

پاسخ: پرداخت وام های تحصیلی، شهریه و ضروری به دانشجویان در اولین ترم اضافه، به شرط پر نشدن تعداد نیمسال های مقرر و سقف مبلغ امکان پذیر است و ضمنا دانشجویان ترم های عادی در اولویت دریافت وام می باشند.

25-       رویداد ازدواج )زیر مجموعه وام ضروری( تا چه زمانی بعد از عقد پرداخت می گردد ؟

پاسخ: به منظور ترویج و تسهیل امر ازدواج در دوران تحصیل به دانشجویان دانشگا ههای دولتی حداکثر تا 18 ماه پس ا ز تاریخ عقد، وام ازدواج تعلق می گیرد و تنها یک نوبت در تمام مقاطع تحصیلی امکان پذیر می باشد.

26-       در صورتی که زوجین هر دو دانشجو باشند ، آیا وام مسکن متاهلی به هردو تعلق می گیرد ؟

پاسخ: خیر، در صورتی که زوجین دانشجو باشند، فقط یکی از آنها می تواند از وام مسکن بهره مند گردد .

27-       ضامن باید دارای چه شرایطی باشد؟

پاسخ: برای اطلاع از شرایط ضامنین به ماده 11 در فصل سوم آیین نامه در سایت صندوق مراجعه نمایید .

28-       در خصوص دانشجویانی که بر اساس آیین نامه قبلی سند تعهد ارائه نموده و هنوز در حال تحصیل و متقاضی دریافت وام هستند چه باید کرد ؟

پاسخ: در سال تحصیلی جاری اگر سند تعهد نامه برای سال 90 به بعد باشد، دانشجو می تواند با همان سند تعهد وام دریافت نماید، مشروط به اینکه در اولین فرصت سند تعهد نامه جدید را به اداره رفاه دانشگاه ارائه نماید. ولی درخصوص دانشجویانی که سند تعهد آنان قبل از سال 90 تنظیم شده باشد، حتما باید سند تعهدنامه جدید ارائه نمایند .

29-       برای دانشجویانی که به علت شیوع کرونا درترم پیش، حذف ترم نموده اند امکان ثبت وام میسر نیست، مشکل چیست؟

پاسخ: اگر حذف ترم در کارنامه آموزشی دانشجو بدون احتساب در سنوات ثبت شده باشد و دانشجو نیز وامی درآن نیمسال دریافت نکرده باشد، با ارسال درخواست کار توسط کارشناس اداره رفاه دانشگاه، ترم تحصیلی دانشجو توسط کارشناس صندوق حذف می گردد .

30-       آیا به دانشجویان بورسیه وام تعلق میگیرد ؟

پاسخ: طبق آیین نامه و قوانین صندوق اعطای وام به دانشجویان بورسیه ممنوع می باشد .

31-       در خصوص پیگیری پرداخت و بازپرداخت وام های بنیاد علوی و بنیاد نخبگان با چه شماره هایی می توان تماس حاصل نمود ؟

پاسخ: بنیاد علوی: 83352170 - 021 و 83352122 - 021 ، بنیاد ملی نخبگان : 63478225 - 021 و 63478207 - 021

32-       درخصوص تغییر نام کاربری دانشگاه ها در سامانه جامع صندوق )فاز 2 ( چه اقدامی باید انجام داد؟

پاسخ: به سایت صندوق رفاه قسمت بخشنامه های سال 98 ، بخش وام و تسهیلات مراجعه نموده و با توجه به بخشنامه شماره 577 اطلاعات را تکمیل و به همراه کپی کارت ملی معاون یا کاربر به صندوق ارسال گردد تا توسط کارشناس اداره کنترل و تخصیص اعتبار صندوق ثبت گردد.

33-       نحوه ارتباط با کارشناسان اداره پرداخت وام چگونه است ؟

پاسخ:

1 ) تماس با شماره تلفن گویای 89376000 - 021 داخلی 2

2 ) ثبت درخواست از طریق سایت صندوق، بخش ارتباطات با مسئولین و کارشناسا 



​آدرس : یزد بلوار دانشجو دانشگاه پیام نور استان یزد .تلفن :035-38250721-4; دورنگار: 035-38253221​- مراجعه به سایت قدیم دانشگاه​​​​​​

تمامی حقوق این سایت متعلق است به دانشگاه پیام نور
کل بازدیده ها: 565920
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403